TJENESTER

Akutthjelp

Priser og vilkår

Fyllingsterapi

Hull i tennene skyldes ubalanse mellom sukker i kostholdet og renholdet på det aktuelle stedet. Ved undersøkelsen graderer vi hullene etter størrelse og når hullet er kommet inn under emaljen må vi som regel reparere det. Ved årlige undersøkelser kan vi observere utviklingen og reparere tannen på riktig tidspunkt før hullet blir for stort.

• Små hull kan stoppe opp med godt renhold og fluor.
  • Større hull må repareres med fyllinger.

I dag repareres hull hovedsakelig med hvite fyllinger. Amalgam brukes ikke lenger.

For resepsjon og timebestilling, ring: 776 85 781

Rotfylling

Årsaken til at en tann må rotfylles er som regel hull og i noen tilfeller tannskade. Bakterier i hullet kan ha kommet ned til nerven i tannen og forårsaket en betennelse. Symptomene på betennelse kan variere fra ingen symptomer, diffuse smerter som er vanskelig å lokalisere til voldsomme smerter og/eller hevelse. Rotfylling foregår over 2 behandlingsseanser etter eventuell akuttbehandling; utrensing av rotkanalene med innlegging av salve, deretter ferdiggjøring og forsegling av rotkanalene etter en viss tid.

Kroner

Porselenskroner kan lages på tannen dersom tannen er så skadet at den ikke kan repareres med en vanlig fylling. For å lage en krone må tannlegen slipe til tannen og ta avtrykk som sendes til tekniker. Vi tar ut farge som er tilpasset de andre tennene. Vi samarbeider tett med våre lokale dyktige teknikere for å få det aller beste resultatet. En midlertidig krone beskytter tannen til den nye er ferdig ca 2 uker senere.

Bro

En bro er en tannrestaurering som erstatter en eller flere tenner som mangler. Da sliper og former man til nabotennene, (slik som ved kroner), og fester broen til disse. Broen kan sementeres 2-3 uker senere. Vi lager en midlertidig bro som du har mens du venter.

Implantat

Når en tann mangler og nabotennene er intakte, eller når den manglende tannen er den siste i tannbuen, er førstevalget implantat. En titanskrue settes som en rot i kjevebeinet og gror fast. Så lager vi en krone, bro eller protese som festes fast i implantatet eller implantatene. Ved implantatbehandling er det mange forhold som må vurderes før behandlingen settes i gang; som pasientens helse, medisinbruk, røyking, benmengde og nærhet til bihuler og større nerver.

Trekking av tenner og kirurgi

Ved behov for trekking av tenner så gjør vi det. Årsaken til at tenner må trekkes kan være tannkjøttsykdom, tannverk eller plassmangel. I enkelte tilfeller vil visdomstenner ha problemer med å bryte fullstendig frem i munnhulen og de må fjernes kirurgisk. Kirurgi i munnhulen kan også innebære biopsier og fjerning av kjevecyster.

Proteser

Proteser er løse tannerstatninger for tenner som mangler. Vi lager både helproteser for helt tannløse kjever og delproteser hvor protesen festes til de gjenværende tennene. Disse må tas ut og rengjøres hver dag for så å settes på plass igjen.

Bittskinner

Vi lager bittskinner/avlastningsskinner ved slitte tenner eller smerter i kjeveledd, hode og/eller nakke.